tisdag 1 mars 2011

Ey shu

Nu tänker jag för fan inleda detta.

Det är nämligen så här, att alla medlemmar i Projekt Consortium är så rädda för att vara först med att göra ett inlägg, att den här bloggen aldrig kommer igång. Man är rädd för att sätta standarden. Inte klokt vad vi har höga förväntningar på oss själva, det är så man spyr. Därför gör jag gör det här nu. Helt opretto – ba kör. Jag har precis skickat in arbetsprover till diverse konsthögskolor som jag omöjligen kommer komma in på. Nej inte diverse, men två stycken. Skitsamma. Poängen är att om jag nu gjort det, kan jag lika gärna göra det här också. När jag ändå är igång med att ta mig vatten över huvudet, liksom.

I alla fall.

Vilka är vi och vad är Projekt Consortium?

Vi är: Klara Waara (jag), Jo Alfredsson, Elin Kretz, Fritz Wallin, Jonathan Björk, Herman Sivard och Ludwig Rubio.

Ett litet gäng med en liten ambition. Eller stor. Faktum är att vi somliga dagar har hemskt mycket självförtroende. När vi är på det humöret kan vi sitta på en sunkig bar och prata i hög samtalston om att vi vill skapa en ny ism. Vi ägnar antagligen ungefär lika mycket tid till att håna oss själva med den sortens ironi, som att någonstans på blodigt allvar veta precis vad vi gör och vad vi vill uppnå.

Vad vi med största säkerhet inte är, är den sortens människor som sitter och skriver i en blogg. Jag riktigt känner hur kallsvettig jag blir. Inte för att jag har något emot att skriva, men ofta när jag ska försöka förklara saker i ord så blir det fel. Det visuella språket däremot, kan sällan missförstås. Inte mitt i alla fall. Och herregud, inte för att jag tycker att det är så tydligt, utan för att jag inte tycker att det behöver finnas några givna rätt och fel. Det som tolkas av varje betraktare får vara rätt tolkning.  

Kanske undrar folk varför vi heter som vi heter. Det är för att vi tycker att det låter lite coolt. På gamla goda wikan finns följande att läsa:

consortium is an association of two or more individualscompaniesorganizations or governments (or any combination of these entities) with the objective of participating in a common activity or pooling their resources for achieving a common goal.

Det är lite så det är. Målet diffust, men någonting är det. Har med rita och måla att göra. Lite filma och fota. Lite musik och så förstås Elins konceptuella konst. Vi får se vad det blir. Jag ser fram emot att sluta skriva för att istället lägga upp målningar i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar